“De grootste ergernis in persberichten is de geregisseerde kijk-eens-hoe-goed-mijn-bedrijf-is klinkende quotes. Geef mij maar 5 W’s en 2 H’s. Wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe en hoelang.”
Hoe komt uw boodschap in het nieuws?
Er zijn meer berichten die de media niet halen, dan er zijn die dat wel doen. Wie zijn persbericht gepubliceerd wil zien, moet een aantal principes in acht nemen. Vorm, structuur en inhoud zijn daarbij van cruciaal belang.
Nieuws gaat niet over uw bedrijf, product of dienst. Het gaat over de perceptie ervan. Journalisten willen hun lezer verrassen, zelfs choqueren met een lekker verhaal, een sappig stuk. De journalistieke regel is: ‘Pak uw lezer vast, grijp hem bij de keel en laat hem niet meer los’. En dat terwijl u rustig uw boodschap wil vertellen.
Kapitein Ortega verenigt beide standpunten en maakt uw bericht aantrekkelijk voor de journalist. We schrijven het bericht voor hen, voor de lezers. Niet voor u. En net daardoor maximaliseren we de impact van uw boodschap.