“Ik ontdekte het scheepsjournaal van kapitein Ortega in een klooster dat uitkijkt over zee. In de ochtend van 16 februari 1634 legde Ortega zijn schip voor anker achter een koraalrif. Dezelfde nacht nog werd hij aangevallen door piraten. Het in brand geschoten schip zonk op de zeebodem. Tien dagen later werd de kapitein half bewusteloos op het strand gevonden, het scheepsjournaal nog in de arm geklemd. Hij beschreef daarin een wereld van kleine onderwaterwezens, niet veel groter dan zijn duim. Niemand geloofde hem, maar weet je? Ik denk, dat het verhaal van kapitein Ortega best wel eens waar kan zijn …”
– Uit ‘De Snorkels’, televisieserie uit de jaren ’80 –
De kracht van verhalen
De kracht van communicatie ligt steeds meer in het vertellen van en luisteren naar verhalen. Verhalen die inspireren en beklijven. Die worden doorverteld. Om een verhalenstroom op gang te brengen en in de juiste richting te kanaliseren, grijpen steeds meer ondernemingen naar ‘storytelling’.
Storytelling is van alle tijden en culturen. Het neemt bij veel gelegenheden een centrale plaats in. Vlak voor het slapengaan van zoon of dochter, wanneer je thuiskomt na je werk, op café met vrienden of vriendinnen, als speech op trouwfeest of begrafenis, na een film, bij het krijgen van een nieuwe baan of na het verlaten van een bedrijf, … Door middel van verhalen geven we zin en betekenis aan ons leven en scheppen we banden met vrienden, collega’s, partners. Verhalen zijn een uitdrukking van onze identiteit. En van de identiteit van organisaties.
Verhalen worden makkelijker en beter onthouden dan droge feiten. Ze geven zin en betekenis aan situaties. Schetsen een context, leggen relaties en brengen emoties over.
Kapitein Ortega gelooft in de kracht van verhalen. De doorgaans zakelijke stijl waarmee managers menen te moeten optreden, leidt immers niet tot de gewenste effecten. Want ze roept geen emotionele betrokkenheid op. Inspirerende verhalen doen dat wel.